Mindfulness

In het Centrum voor Mindfulness Leiden geef ik met veel enthousiasme achtweekse mindfulness of ‘MBSR’-cursussen aan mensen uit Leiden, Voorschoten, Alphen, Katwijk, Den Haag en omgeving. Zij hebben bijvoorbeeld last van slaapproblemen of (hoog)gevoeligheid, hebben pijn- of stressklachten, zijn opgebrand geraakt, piekeren veel of willen ‘gewoon’ meer rust in hun leven brengen.

Op 24-01-2018 start een training op 8 woensdagavonden (vol, wachtlijst). Een nieuwe woensdagavondgroep start op 4-4. De vrijdagochtendcursus start weer op 11-05. Klik hier voor alle cursusinformatie. Mail voor aanvullende info en/of aanmelden!

Zoek je in 2018 een training op de dinsdagavond of de woensdagochtend? Kijk dan eens bij mijn collega Irene Pijnse: www.heartfulmoments.nl

Wat betekenen acht weken mindfulness voor de cursisten? Hoor het van henzelf en klik HIER

EVALUATIES VAN DEELNEMERS

Na afloop van iedere mindfulness cursus vraag ik de deelnemers om te evalueren, en om te vertellen of op te schrijven wat de training hen heeft gebracht. Hieronder een aantal van de cursisten aan het woord:

,,Bedankt, de acht weken vlogen voorbij! Ik heb geen moment getwijfeld, keek er elke week naar uit. Aanrader voor alle mensen in deze gekke wereld! Misschien zie je onze kinderen ook nog wel eens komen…” (man, 48)

,,Ik was een beetje bang voor zweverigheid maar dat was helemaal niet zo! Dat we af en toe ook konden lachen om wat we allemaal doen, was ook erg fijn. En ik vond het top dat jij zo betrokken en begaan met ons was, en ook tussendoor zo goed bereikbaar.” (vrouw, 27)

,,Ik wil je bedanken en laten weten hoe belangrijk jouw training voor mij geweest is. Mijn aandachtsmomenten zijn nu helemaal door en voor mij (en niet omdat het ‘moet van de juf’) en zijn hierdoor sterker en echter. Dankjewel dat je dit doet en mensen helpt meer te leven.” (vrouw, 40)

,,Ik ben er nu veel bewuster van wanneer mijn gedachten met me op de loop gaan. Als dat nu gebeurt, ga ik met aandacht naar mijn ademhaling of mijn lichaam – mijn veilige thuisbasis.” (vrouw, 71)

,,Het feit dat jouw cursus zo snel vol zit zegt iets over de behoefte en over de manier waarop jij de cursus geeft! Je geeft de cursus met heel je HART!” (vrouw, 42)

,,Mijn hoofdpijn is voor 90 procent verdwenen, wat een opluchting! Ik doe ook nu, na de cursus, nog iedere dag trouw de oefeningen en kan er niet meer zonder.” (vrouw, 49)

,,Voor de mindfulness-training dreef mijn gezin op de grote oceaan, we zeilden alle kanten op. Nu heb ik mijn anker gevonden, en breng ik ons gezin in rustige vaarwateren. Alleen dit al is voor mij een goede stimulans om door te gaan met mediteren, de bodyscan en yoga.” (vrouw, 35)

,,Ik kijk er met heel veel plezier op terug, het was een prachtige ervaring waar ik heel graag verder mee wil. Er zijn veel kwartjes gevallen en ik sta nu een stuk positiever in het leven.” (vrouw, 45 jaar)

,,Ik heb geleerd om meer tijd voor mezelf te (durven) nemen. Ik heb meer aandacht voor het hier en nu, word minder snel boos en ben vriendelijker voor mezelf. Ik kijk ook veel minder op mijn horloge!” (vrouw, 30)

,,Ik had niet gedacht dat het zo afwisselend zou zijn. Van mij krijgt de cursus het rapportcijfer 9.” (vrouw, 50 jaar)

,,Wanneer je depressief bent, maak je jezelf helemaal gek met je gedachten. Hier heb ik geleerd hoe ik uit die maalstroom van gedachten kan blijven. Dat werkt enorm goed bij mij; ik voel me voor het eerst sinds tijden weer beter.” (man, 32)

,,Het was verrassend, bijna een openbaring. Ik voelde me heel erg welkom.” (vrouw, 23 jaar)

,,Ik heb geleerd om te stoppen met eindeloos piekeren, en dat helpt heel goed om betere nachtrust te krijgen.” (man, 35)

,,Jouw begeleiding was heel erg prettig: rustig, en met aandacht voor iedereen. Ook buiten de woensdagavonden was je altijd bereikbaar – fantastisch, zo’n inzet.” (vrouw, 55)

,,Ik dacht dat ik goed voor mezelf zorgde maar ik kwam er tijdens de cursus achter dat het veel beter kon. Ik merk nu veel meer de stress op die ik op mijn werk ervaar, en ben bewuster bezig met NEE zeggen. De cursus was voor mij boven verwachting!” (vrouw, 29)

,,Ik krijg het loslaten al aardig onder de knie. Ik sta nu ook heel anders in mijn tweede zwangerschap dan de eerste keer, toen had ik alleen maar die roze bril op, waardoor ik wel eens de realiteit uit het oog verloor. Nu laat ik alles komen zoals het komt en dat is fijn om te beleven. Als het iets minder is, accepteer ik dat eerder.” (vrouw, 32)

Een wat langer verslag van huisarts Angelique Glansdorp, die hier de mindfulness- en de vervolgcurus volgde, vind je hieronder:

“Mindfulness heeft mij veel gebracht en ik gun anderen ook die ervaring. Ik was al tevreden met mijn leven maar na de cursus sta ik bewuster in het leven en ben ik meer in balans. Voor mij is mindfulness een onderdeel van mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling (geweest). Mindfulness heeft mij veranderd; niet in iemand anders, maar ik ben juist meer mezelf geworden.

De aankondiging van mindfulness kwam toevallig op mijn pad. In de cursus werd ik goed begeleid door Eveline in diverse oefeningen en kreeg je ook huiswerk voor doordeweeks. Ik ben een denker en een doener; in de cursus heb ik geleerd over de “doe-modus” en de “zijns-modus”. Ik ben me daar nu bewuster van: wat vaker los te komen van denken; even niet alleen maar bezig zijn en doorgaan en het enige moment te ervaren dat er echt is – en dat is precies het nu. Er is een mooie uitspraak dat je eigenlijk het leven mist als je niet in het nu bent. Ik zie en beleef meer omdat ik op zo’ n moment meer met echte aandacht aanwezig ben.

Denken kan verschillende vormen hebben; losse gedachten die voorbij komen, maar ook het denken aan dingen die geweest zijn en dat kan leiden tot twijfelen en piekeren. Het denken kan ook meer op de toekomst gericht zijn; angsten, plannen en organiseren. Al dat (onbewuste) denken is hartstikke vermoeiend en vaak ook niet productief. Je kunt hele verhalen en scenario’s  in je hoofd maken die nooit gaan gebeuren. Dat kan een gevoel van spanning opleveren en bovendien kun je je tijd wel beter gebruiken!

Mindfulness helpt me in m’n werk als huisarts om  – wanneer ik een dag van minstens negen uur bijna non stop voor anderen aan het zorgen ben – ook wat beter voor mezelf te zorgen. Ik kan tijdens het fietsen naar een huisbezoek in m’n hoofd nog bezig zijn met wat geweest is of komen gaat, maar ik  kan die paar minuten ook, of: beter gebruiken om van het stukje fietsen te genieten; van dat wat ik zie, hoor, ruik en voel. Tijdens een consult kan ik zorgen hebben over wat ik allemaal nog moet doen die dag, maar ik kan ook met volle aandacht aanwezig zijn. Dan kan ik meer genieten van hoe ik contact maak met een kindje en dat op z’n gemak stellen door eerst de oren van het meegebrachte knuffelbeest te onderzoeken….

Ook in mijn begeleiding van patiënten kan ik mindfulness toepassen. Als mensen erg gespannen of angstig zijn tijdens een traject van onderzoeken met mogelijk een slechte diagnose als uitkomst, kan ik behalve luisteren en steunen niet veel anders voor ze betekenen. Voor spanningen wordt mij soms om iets rustgevends gevraagd. Ik vraag een patiënt dan wel eens: op welke momenten bent u níet aan het piekeren of zorgen maken? Een vrouw antwoordde dat dat was wanneer zij met haar kleinkinderen speelde. Dat was dus haar manier, die ik aanmoedigde:  haar aandacht even weer bij het hier en nu brengen en loskomen van het denken.

Iedereen kan deze cursus volgen. Je moet er wel een zekere nieuwsgierigheid naar hebben, open staan voor mogelijk een andere manier van doen & denken, en er actief mee aan de slag willen gaan. Je kunt met ieder beroep iets aan mindfulness hebben op je werk. Of je nu fietsenmaker of bankdirecteur bent, beiden kunnen te maken hebben met spanningen of drukte tijdens hun werk – en natuurlijk in hun privéleven.”

Mindfulness of MBSR (mindfulness based stress reduction) is als evidence based methode zeer succesvol, maar wat ís het nu precies? Klik HIER

Wie uit de mond van de ‘founding father’ van mindfulness wil horen wat aandachttraining is, kan HIER mijn interview met Jon Kabat-Zinn lezen (Psychologie Magazine, maart 2015).