Cursus 'Mindfulness en zelfcompassie'

Een achtweekse training voor wie zich verder wil verdiepen in mindfulness en meer vriendelijkheid wil ontwikkelen: voor zichzelf en voor anderen.     

Wat doen we doorgaans als we last hebben van negatieve gevoelens? We onderdrukken ze, of keren ons tegen onszelf met schaamte, zelfkritiek of defensief gedrag.        

En als we ons nu eens niet zouden verzetten tegen die gevoelens maar ze meer zouden accepteren? Als we met onszelf zouden omgaan als met een goede vriend die het moeilijk heeft?

Over het programma

Programma

  • Hoe je makkelijker met lastige emoties om kunt gaan;     

  • Hoe je jezelf kunt aanmoedigen in plaats van te bekritiseren;     

  • Hoe je je meditatiebeoefening kunt uitbreiden en verdiepen;     

  • Hoe je (zelf)compassie kunt toepassen in het dagelijks leven.   

 

Op het programma staan bijvoorbeeld:    

Verdieping en uitbreiding van (mindfulness)meditatie. Veel nadruk op mildheid.     

Vriendelijkheidsmeditatie voor onszelf en later ook voor anderen    

We bespreken onder meer theorie over de innerlijke criticus, en hoe die bij ons eruit ziet. Je leert meer over ons ‘jaagsysteem’ versus ons ‘zorgsysteem’, over het lichaam als belangrijke boodschapper,  etc.    

We doen onder meer een bodyscan met compassie voor ons lichaam en meditaties met extra zorg en aandacht voor de dingen die minder goed gaan in ons leven. Ook is er tijdens de bijeenkomsten uitwisseling daarover (‘Wat zegt jóuw interne criticus?’), bespreken we het oefenen thuis, etc.  Meer mildheid en minder zelfveroordeling krijgen steeds de aandacht en kunnen zich ontwikkelen.     

Verder staan we stil bij de vraag: Hoe kun je het goede in je leven meer aandacht geven, en versterken? We doen o.a. een oefening in dankbaarheid, en in genieten.

Wat als we ons niet zouden verzetten?

Dat is precies wat Mindfulness en zelfcompassie je leert. Onze emotionele en ook fysieke pijn worden alleen maar erger als we ons ertegen verzetten. Die pijn vermindert pas wanneer we aandacht voor onze problemen hebben en ze zonder oordeel of zelfverwijt tegemoet treden. Iemand met zelfcompassie is bereid om de eigen moeilijke gevoelens en gedachten met openheid en helderheid te bekijken; er de aandacht op te richten zonder zich erin te verliezen.    

Velen van ons hebben te maken in hun leven met veel drukte, lange to do lijstjes en stress. Vaak hebben we bovendien een innerlijke criticus ontwikkeld die ons haarfijn vertelt waarin we toch nog allemaal tekort schieten….   Zelfcompassie kan je daarvan meer bewust maken; kan je helpen die innerlijke criticus  1) te herkennen, en 2) die te transformeren in een mildere, meer ondersteunende stem.   

Een andere reden om zelfcompassie te willen ontwikkelen kan zijn dat je een minder goede start hebt gehad, bijvoorbeeld doordat je niet alle liefde en steun hebt ontvangen die je nodig had om op te groeien tot een mentaal en fysiek gezond mens. Dan zijn liefde en acceptatie misschien iets geworden om te vermijden, omdat ze pijn oproepen. Maar zonder dat gaat het gewoon niet (goed)….    

In deze cursus zullen weer aan de slag gaan met mindfulness, om onze meditatiepraktijk te verdiepen en ons nog bewuster te worden van patronen en gedachten die ons niet helpen. Daarnaast oefenen we in zelfcompassie: om die bewustwording op een vriendelijke, niet-veroordelende manier te realiseren. Mooie bijkomstigheid is dat wanneer we milder worden voor onszelf, we dat als vanzelf ook voor anderen worden!    

Uit onderzoek is gebleken dat zelfcompassie het gevoel van emotioneel welzijn en geluk significant doet toenemen, en mensen een gezondere leefstijl beter kunnen volhouden. Daarnaast blijken stress, angst en depressie door meer zelfcompassie af te nemen (Neff, 2013).     

,,Wat een waardevolle avonden. Ze sloten met de oefeningen, gesprekken en literatuur zo mooi aan op de keuzes die ik aan het maken ben. Een investering voor het leven! Dank daarvoor, en voor je lessen, je wijsheid, je compassie.”

Jessy Korshuize (30), volgde de cursus in 2019

Ingangsvoorwaarde

Om echt goed te kunnen profiteren van deze training is ervaring met mindfulness door een achtweekse mindfulness-cursus een voorwaarde.  Oefenen thuis (rond de 30 minuten) wordt ook in deze cursus weer dagelijks nodig geacht; het is zeer ondersteunend voor het leerproces. 

Wees je ervan bewust dat deze cursus ook confronterend kan zijn. Vooral in het begin word je je soms pijnlijk bewust van de manier waarop je jezelf kan toespreken en naar beneden kunt halen. Deze confrontatie is echter onmisbaar: pas als je je het echt bewust wordt, kun je iets gaan veranderen. En daar kan je op den duur wél gelukkiger en gezonder van worden….    

Contact opnemen

Gerrit Doustraat 4

2311 XP Leiden

BTW: NL001904612B17

 

KvK: 27344372

Privacyverklaring (wet AVG)

Centrum voor Mindfulness Leiden

  • Facebook

© 2020 Centrum voor mindfulness Leiden