Zweverig

Het woord dat met afstand het vaakst valt wanneer het gaat over mindfulness, en wanneer mensen niet precies weten wat ze zich daarbij moeten voorstellen, is ‘zweverig’.  Daar wordt dan vaak een beetje sceptisch, bezorgd of afkeurend bij gekeken. Ik begin dan altijd met vragen wat ‘zweverig’ dan eigenlijk is? Misschien iets met wierook en kaarsjes en vage verhalen? Ja, knikt zo’n gesprekspartner dan meestal een beetje sceptisch, bezorgd of afkeurend.

Ik probeer daar tegenin te brengen dat mindfulness als methode juist buitengewoon praktisch en toepasbaar is in het dagelijks leven. En dat het misschien wel ‘zweverig’ is om de hele dag in gedachten en gepieker verzonken te zijn en zo allerlei mooie, fijne, belangrijke en ook pijnlijke momenten niet bewust mee te maken. Mindfulness nodigt uit om wél helemaal aanwezig te zijn bij die momenten, met volle aandacht. Dat blijkt veel voordelen te geven. Mensen met (werk)stress worden zich bewust hoe de stress hen beïnvloedt. Zij leren vaardiger met stress om te gaan, en tijdig te stoppen met ‘doen, doen, doen’. Mensen met gezondheidsklachten leren vaak beter omgaan met de ‘weersomstandigheden’ in hun leven; zich daar niet langer tegen te verzetten of al te veel over te piekeren.

Een cursist mailde me de onderstaande link door, die laat zien hoe ook de concentratie kan verbeteren en hoe mindfulness een gezond tegengif kan bieden tegen die ‘plaag van deze tijd’: multitasking.  En dat het je – zoals het in de laatste Engelse zin hieronder zo mooi staat – juist met beide benen op de grond en in de dagelijkse realiteit zet. Weg van alle zweverigheid dus, en ‘more likely to engage the world’.

The Power of Concentration

“MINDFULNESS goes beyond improving emotion regulation. An exercise in mindfulness can also help with that plague of modern existence: multitasking.

Maria Konnikova for the NYT: “Though the concept originates in ancient Buddhist, Hindu and Chinese traditions, when it comes to experimental psychology, mindfulness is less about spirituality and more about concentration: the ability to quiet your mind, focus your attention on the present, and dismiss any distractions that come your way.

In 2011, researchers from the University of Wisconsin demonstrated that daily meditation-like thought could shift frontal brain activity toward a pattern that is associated with what cognitive scientists call positive, approach-oriented emotional states — states that make us more likely to engage the world rather than to withdraw from it.

http://www.nytimes.com/2012/12/16/opinion/sunday/the-power-of-concentration.html?pagewanted=all&_r=0

Recente blogposts

Alles weergeven

Bloot in de sloot

Het is echt een heel lieve hond, maar niet te houden als hij eenden ziet. Of groepen vogels. Het liefst in een weiland, en dan ook nog in het broedseizoen. Dus moet ik hem dan aangelijnd houden maar j

Geduld is liefde

'Geduld is het tegengif voor woede', schrijft de beroemde Amerikaanse meditatieleraar Pema Chödrön. Ze bedoelt nadrukkelijk niet dat we de moeilijke, trage of lastige dingen dan allemaal maar moeten v

Het Piekerpad

Het gebeurt niet meer zo heel vaak, maar soms trap ik nog met open ogen in de piekervalkuil. Zoals laatst. De Leuke Oudste Zoon kondigde aan in de zomer met een groep medestudenten naar Mexico op vaka

Contact opnemen

Gerrit Doustraat 4

2311 XP Leiden

BTW: NL001904612B17

 

KvK: 27344372

Privacyverklaring (wet AVG)

Centrum voor Mindfulness Leiden

  • Facebook

© 2020 Centrum voor mindfulness Leiden